Blog › Układanie i rozmieszczanie towaru w sklepie
Układanie i rozmieszczanie towaru w sklepie 2015-12-21
1

Planując rozmieszczenie towarów w sklepie można się zdecydować na układ zapewniający sąsiedztwo towarów komplementarnych (uzupełniających) lub też ułożyć je, kierując się danym asortymentem. Pierwszy układ polega na umieszczaniu obok siebie towarów, których najczęściej używa się wspólnie (np. sztućce, obrusy, zastawa stołowa), natomiast drugi stosuje się, gdy dobieramy towary pod względem grup asortymentowych, a następnie dzielimy na działy i według nich rozmieszczamy produkty, np. dział z wyposażeniem do łazienki, dział będący inspiracją do tego, jak zaaranżować pokój dziecka.

Towary należy grupować uwzględniając kolor, kształt oraz wielkość artykułów – tak, by całość kompozycji była harmonijna. Najlepiej także zrezygnować ze skomplikowanych, wymyślnych aranżacji – piramida z puszek może odstraszyć klientów, którzy w obawie przed zawaleniem się całej konstrukcji, nie sięgną po artykuł.

Co istotne, duże znaczenie dla odpowiedniego rozmieszczenia asortymentu ma także częstotliwość dokonywania zakupu danego artykułu, a także objętość i waga (najbardziej gabarytowe produkty powinny być umieszczone przy kasach, wyjściu ze sklepu, by klient nie musiał z nimi chodzić po całej hali).

Kolejna kwestia, na którą trzeba zwrócić uwagę to estetyka sklepu – lokal musi być utrzymywany w nienagannej czystości, podobnie jak asortyment – w żadnym wypadku nie może być zakurzony, uszkodzony czy zabrudzony.

Coraz częściej zwraca się także uwagę na znaczenie obsługi posprzedażowej – warto zadbać o to, by klient otrzymał zakupiony produkt estetycznie zapakowany – ładne opakowanie jest wisienką na torcie, dopełnieniem pozytywnego stanu emocjonalnego, który towarzyszy klientom po udanych zakupach.