Blog › Podział na strefy
Podział na strefy 2015-12-14
1

Podziału przestrzeni sklepowej dokonuje się (w zależności od zapotrzebowania) na: płeć, wiek, kolekcję, przeznaczenie i marki. Jeżeli decydujemy się na podział ze względu na płeć, musimy tak zaaranżować przestrzeń, by klienci mogli skonsultować swój wybór. Segmentacja ze względu na wiek wpłynie z kolei na zastosowaną kolorystykę oraz wyposażenie. Segregacja na kolekcje wymusza trzymanie się określonego stylu, a ze względu na przeznaczenie – oferuje szerszy wybór określonego produktu.

Wyróżnia się 4 główne strefy w sklepie: - strefę wejścia, czyli przestrzeń, w której mamy okazję zachęcić klienta do wejścia do naszego lokalu – możemy to zrobić na przykład za pomocą ciekawej ekspozycji, wyprzedaży; - strefę wyboru, w której klient zapoznaje się z ofertą sklepu i wybiera produkty do testowania; - strefę testowania – tam klient przymierza, porównuje, testuje produkty po to, by dokonać ostatecznego wyboru; - strefę zakupu – ostatnia sfera – klient przechodzi do kasy i płaci za towary, które go zainteresowały. Jeżeli chodzi o strefę wejścia – klient zazwyczaj, wchodząc do sklepu może wybrać, czy swoje zakupy będzie kolekcjonować w koszyku czy w wózku. Z punktu widzenia sprzedaży lepiej, gdy konsument wybierze wózek – jest większy, zatem zmieści więcej produktów. Ponadto wózek pełen produktów wpływa na odbiór wizualny – inni także kupują więcej. Innym trickiem dotyczącym strefy wejścia jest umieszczenie w niej działów z kwiatami i świeżym pieczywem. Działy te sprawią, że klient zostanie zachęcony zapachem do dalszych zakupów – aromat pieczywa pobudzi się jego ośrodki głodu, zapach kwiatów wywoła dobre skojarzenia i wprowadzi w lepszy nastrój. Sfera wyboru powinna być tak zorganizowana, by klient miał okazję zapoznać się z jak największą liczbą produktów, zatem produkty mleczne oraz artykuły podstawowe umieszcza się na końcu sklepu – wówczas konsument musi przejść przez wszystkie działy. Oczywiście, z czasem stali klienci uczą się układu sklepu, w związku z czym zaleca się przeorganizowywanie jego układu przynajmniej raz w roku. Złota zasada tej strefy – asortymenty przynoszące największe zyski powinny być ustawione na wysokości oczu kupującego – wówczas osiąga się najwyższą sprzedaż danego artykułu. Podobnie z produktami dla najmłodszych – należy je umieszczać na wysokości wzroku dzieci. Z kolei wyeksponowanie jednego lub dwóch produktów na oddzielnej półce np. na końcu alejki, wraz z dużych rozmiarów ceną sprawia wrażenie okazji lub promocji, pomimo tego, iż produkt jest w regularnej cenie. Klienta przechodzącego do sfery testowania można zainteresować wystawami z próbkami nowych produktów – wpłynie to na wydłużenie u danej osoby procesu robienia zakupów, pozwoli jej zapoznać się z nowym asortymentem. Innymi sposobami na spowolnienie kupujących jest włączenie wolnej i spokojnej muzyki, a także wyłożenie podłogi małymi płytkami, które sprawiają, iż przesuwający się po nich wózek wydaje się głośniejszy, co sprawia, iż klient odnosi wrażenie, że się spieszy, więc… zwalnia. Najbardziej dochodowym obszarem sklepu są miejsca przed kasą – czyli sfera zakupu. Zazwyczaj umieszcza się w niej magazyny – klienci chętnie je przeglądają stojąc w kolejce, a następnie kupują, by na przykład dokończyć artykuł. W tym miejscu wykłada się także słodycze, produkty skierowane do dzieci. Pociechy czekające wraz z rodzicami mają chwilę, aby przekonać rodziców do tego, by kupili dla nich jeszcze jakiś niewielki drobiazg.